Kringgesprek

Tijdens het kringgesprek naar aanleiding van het boek over Frederik kunnen verschillende elementen naar voren komen. Niet alleen kunnen we kinderen iets leren over het oversteken van de straat en het gebruik van het zebrapad maar ook kunnen we de sociaal emotionele ontwikkeling stimuleren. We kunnen de kinderen aanzetten tot nadenken door het stellen van vragen. Een aantal voorbeelden:
– “is de mevrouw lief voor de spin?”
– “zijn mensen altijd lief voor dieren?”
– “is het slim van de spin om zijn web voor de tweede keer in het huis van de mevrouw te maken?”
– “waarom is nu juist de zebra gaan helpen?”
– “zijn dieren altijd lief voor elkaar?”
– “is een zebrapad altijd veilig?”
– “hoe kunnen we veilig de straat oversteken?”

 

Rijmen (kringactiviteit)

Kinderen vinden rijmen leuk en vaak doen ze het van nature al. Hoe vaak rijmen ze niet op hun eigen naam of de naam van een ander. Naar aanleiding van het verhaal kunnen we de kinderen bijvoorbeeld op de woorden spin of zebra laten rijmen. Vaak zullen er onzin woorden ontstaan en dat is logisch, rijmen op het woord zebrais nu eenmaal niet eenvoudig. En erg is het ook niet, ze hebben de klank begrepen en weten wat ze ermee kunnen doen.

 

Woordstukjes klappen en herkennen (kringactiviteit)

Kies een aantal woorden die in het verhaal voorkomen bijvoorbeeld:
– spin (1)
– zebra (2)
– spinnenweb (3)
– oversteken (4)
– kinderboerderij (5)

Allereerst kunnen we de woorden oefenen door het woord te benoemen en daarna te klappen.

spin – klap
zebra – klap klap
spinnenweb – klap klap klap
oversteken – klap klap klap klap
kinderboerderij – klap klap klap klap klap

 

Na het oefenen met het benoemen en klappen kunnen we er een spel van maken door een woord te klappen. De vraag is dan: “Welk woord klap ik nu?” of welke woorden klap ik nu.

klap klap ……… klap = zebra spin
klap …….. klap klap klap klap = spin oversteken

 

Liplezen

De woorden spin/zebra/spinnenweb/oversteken/kinderboerderij kunnen ook bij deze activiteit gebruikt worden.
“Spreek” de woorden uit zonder geluid. De kinderen zien aan de beweging van de mond welk woord we bedoelen.

 

Woordjes doorfluisteren

Aan het begin van de kring wordt er een woord gefluisterd. Het is heel spannend om te kijken of dat woord aan het eind van de kring nog steeds dezelfde is.

 

Rollenspel

Kinderen hebben vaak een levendige fantasie. Ze zullen dus best wel even een spin of een zebra willen zijn. De spin en de zebra kunnen op deze manier steeds weer nieuwe avonturen beleven.

 

Jabbertalk (klanken zonder herkenbare woorden)

Hoe praten spinnen met elkaar? Of hoe praat de spin met de zebra? De kinderen kunnen zelf verzinnen hoe spinnen met elkaar praten. Ze maken hun eigen verhaal of gesprek in jabbertalk. Een zelf verzonnen taal die bij elk kind weer anders kan zijn. De communicatie zal nu ondersteund worden door lichaamstaal en expressie.